سانحه PS752 و خدشه دار شدن صنعت هوایی کشور
در صبح بامداد دی 1398 مقارن ساعت 01:20 سپاه پاسداران در تلافی مورد هدف قرار گرفتن قاسم سلیمانی به دو پایگاه هوایی ایالات متحده امریکا در عراق حمله موشکی میکند. حدود 4 ساعت و نیم بعد یک فروند بویینگ 800-737 متعلق به خطوط هوایی اوکراین دقایقی پس از برخاستن سقوط کرده و تمام 176 سرنشین آن کشته میشوند. معمولا به هنگام وقوع رویداد های اینچنینی مقامات ارشد هواپیمایی هر کشوری در برابر سئوال های رسانه های قرار میگیرند. باید اعتراف کرد که در این مورد خاص و با توجه به شرایط حاکم بر کشور و نوع وقوع سانحه قرار گرفتن در برابر سوالات تند و تیز خبرنگاران و ارائه جواب های مناسب کار چندان آسانی نیست. اما این مطلب فقط در خصوص آنهایی صدق میکند که تازه وارد صنعت هوانوردی شده اند، و از آنانی که سالها در این صنعت بودهاند و به قولی در این صنعت استخوان ترکانده اند انتظارات و توقعات بسیار بیشتر از اینهاست. روی سخنم با جناب آقای عابدزاده است. ایشان سالیان سال (اگر اشتباه نکنم حدود 25 سال) مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان بوده اند، و هم اکنون نیز حدود 8 سال است که بر بالاترین مسند هواپیمایی کشور تکیه زدهاند. سانحه PS752 اولین سانحه ای نبود که آقای عابدزاده با آن مواجه شده است. در سال 1373 سانحه فوکر 28 آسمان در کوههای کرکس پای ایشان را حتی به دادگاه کشاند و سالیان سال وی را مشغول کرده بود. از ایشان انتظار میرفت که هنگام قرار گرفتن در پشت تریبون پرسش و پاسخهای رسانهای مقداری اصول حرفهایگری را از خود نشان میداد. معمولا به هنگام هر نوع رویداد هوایی وقتی از مسئولان در خصوص علت سانحه سوال میشود، پاسخ استاندارد و صحیح چیزی نیست غیر از اینکه گفته شود: "ما هنوز دقیقا نمیدانیم علت سانحه چه بوده است، و هنگامی میتوانیم به این سوال پاسخ دقیق بدهیم که بررسی های دقیق و کارشناسانه به اتمام رسیده باشد". اگر آقای عابدزاده از همان روز نخست و در تریبون های مختلف و با آن قطعیت اظهار نظر نمیکرد که هواپیما هرگز مورد هدف قرار نگرفته است، اکنون به وجهه هواپیمایی کشور اینچنین خدشه وارد نمیشد.
سانحه ,های ,سال ,کشور ,هواپیمایی ,هوایی ,در این ,آقای عابدزاده ,قرار گرفتن ,در برابر ,و با
درباره این سایت